Ik word exporteur

Door: Explect, 20 September 2021

aerial-top-view-full-speed-container-ship-deep-blue-sea-cargo-logistics-import-export-transportation-international-asia-pacific

En dan?


Exporteren, het zit Nederlanders in het bloed, en toch komt er meer bij internationale handel kijken dan je misschien denkt.


Het start met een idee, net als bij de start van je bedrijf. Elke start begint met het opstellen van een plan, dit doe je dus ook als je wilt gaan exporteren.

Zet het allemaal op een rij en stel jezelf de volgende vragen:

 

-         Waarom wil je gaan exporteren?

-         Welk doel wil je bereiken?

-         Wat of Welke product(en) ga je exporteren?

-         Wat is je afzetmarkt?

-         Hoeveel ga je investeren?

-         Hoe regel je het transport?




Dit zijn, maar enkele vragen die je jezelf kan vragen om het voor jou, eventuele partners, klanten of opdrachtgevers overzichtelijk te krijgen.


De keuze


De belangrijkste keuze in jouw exportplan is, naast de productomschrijving, het voorgenomen exportland. Voor Nederlanders zijn onze buurlanden de meest populaire exportlanden. Deze keuze ligt voor de hand, we kennen de landen goed, de cultuur komt redelijk overeen met onze eigen cultuur, we spreken vaak de taal en het is op transportgebied het minst ingewikkeld.

Maar wat als je wilt gaan exporteren naar verre bestemmingen? Daar gelden vaak andere regels als in de EU, het transport wordt ingewikkelder, je kent de lokale gebruiken vaak niet meteen, en de markt is onbekend en dus moeilijker in kaart te brengen.


Het belang van een marktonderzoek


Het is daarom dus nodig om de markt te onderzoeken of te laten onderzoeken. Daardoor krijg je een goed inzicht in de toegankelijkheid van de markt. Maar ook van de aanwezige concurrentie, de afnemers en de lokale manier van zaken doen. Dit onderzoek kun je zelf doen, maar je kunt het ook volledig laten uitbesteden. Als je het wilt laten uitbesteden zoek dan bij voorkeur hiervoor een ervaren marketeer uit het bedoelde exportland. Deze marketeer spreekt de taal, kent de branche, weet wie jouw concurrenten op de afzetmarkt zijn en kan beoordelen of er potentie in jouw idee zit.

Of je het onderzoek nu zelf doet of je laat het uitbesteden, het is altijd goed om zelf naar het land af te reizen. Verken zelf, of samen met een lokale partner, de afzetmarkt. Bezoek ook als het mogelijk is de bedrijfslocatie van jouw concurrenten. Kijk wat zij doen en ervaar de lokale gebruiken van het zakendoen.

Houdt er rekening mee dat elk land zijn eigen gebruiken en wetten heeft. Lever bijvoorbeeld als directe Nederlander in Azië geen harde kritiek in het openbaar. Dat wordt in Azië als een vernedering ervaren. Geef in India niets aan met je linkerhand, die gebruik je voor het toiletbezoek. En spreek in Frankrijk Frans, anders word je bij voorbaat al niet serieus genomen.

 

Bezoek, beurzen of bijeenkomsten om nog meer inzicht in de markt te krijgen. Het is dé plek om lokale contacten op te doen en potentiële zakenpartners en tussenpersonen te ontmoeten.

Als je gaat exporteren kun je ervoor kiezen om alles in eigen hand te houden of gebruikt te maken van tussenpersonen. Dit kan per situatie verschillen, het hangt er bijvoorbeeld van af van het product en vooral de eisen die het exportland hieraan stelt.

 
Doe je het zelf of schakel je een handelsagent in?


Het kan goedkoper lijken om direct aan klanten te leveren, maar dat kan ook duur uitpakken. Omdat je in een andere cultuur al snel tegen misverstanden kan aanlopen. Hoe minder de cultuur van het exportland overeenkomt met jouw eigen cultuur, hoe verstandiger het is om een tussenpersoon, zoals een handelsagent, in te schakelen. Deze spreekt de taal, kent de cultuur en heeft marktkennis. Hij bemiddelt en brengt je in contact met de afnemers.

Een handelsagent heeft niets te maken met de levering dat doe je rechtstreeks, bouw op deze manier zelf je klantenkring op. Je wordt vaak in het netwerk van de handelsagent geïntroduceerd, maar daarna zul jij zelf jou weg daarbinnen moeten vinden. De risico’s zijn op deze manier over het algemeen een stuk kleiner dan wanneer je het allemaal zelf probeert te regelen. Het nadeel kan zijn dat je iets minder zal verdienen, jouw tussenpersoon zal per slot van rekening ook betaald moeten worden. Jouw handelsagent zal daarnaast alleen provisie over daadwerkelijk geplaatste orders ontvangen.


Welke regels en wetten gelden er?


Hoe makkelijk het tegenwoordig ook geworden is om de EU-grenzen over te steken, geldt dit niet voor het importeren en exporteren. Aan Export zijn regelt en wetten verbonden. En deze verschillen vaak per land. Zo krijg je te maken met invoerrechten, producteisen, aansprakelijkheid, verzekeringen, internationaal betalingsverkeer en met transport.

In Frankrijk moet je het bijvoorbeeld allemaal in het Frans opstellen, de gebruiksaanwijzing, de verpakking, het etiket etc.

Dat betekent dat als jouw product in een andere verpakking zit, je het allemaal zal moeten aanpassen.

Misschien moet je wel een vertaalbureau inschakelen om de garantievoorwaarden goed vertaald op te stellen. Zo heeft ieder land op dit gebied eigen regels, tarieven en verplichtingen.


Transport


Nu is het tijd om je producten te gaan exporteren. Bij transport komt vaak veel kijken.

Denk aan de keuze van vervoermiddel, het afsluiten van een verzekering, het regelen van de vervoerovereenkomst en het opstellen van andere documenten.

Zeker bij verre bestemmingen (Azië, Afrika etc.) is het verstandig om een expediteur in te schakelen.

Bij Explect maken we de complexe wereld van transport toegankelijk voor iedereen. We helpen jouw toegang te krijgen tot alle mogelijkheden van internationaal transport. Naast onder andere het vervoer van en naar de haven regelen we ook de documenten, verzekering en eventuele opslag van goederen voor jou.


Nieuwsgierig geworden naar hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op en we helpen je verder.