Havengelden voor containers

Door: Explect, 4 Januari 2023

view-from-cargo-container-industrial-yard-with-many-shipment-freight-containers-concept-international-delivery-goods


Havengelden voor containers



Havengelden voor containers kunnen de verzendkosten verhogen. In deze blog kom je alles te weten over havengelden en geven we je tips hoe je deze kunt vermijden.

Een verzendproces kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Met zoveel verborgen kosten weet je nooit zeker wat de werkelijke kosten zijn van het verplaatsen van je zending. Om daar nog aan toe te voegen, zijn er veel soorten havengelden waarvan je zich misschien niet bewust van bent. Wist je bijvoorbeeld dat er kosten in rekening kunnen worden gebracht als je zendingen te vroeg in de haven aankomen?

Dit soort kosten kunnen snel en aanzienlijk oplopen in bedrag. Dit kan ook het zenden van de lading duurder maken dan nodig is. Daarom is het belangrijk om op de hoogte zijn van eventuele kosten, zo kun je bepalen hoe je ze het beste kan vermijden.


Wat zijn havengelden voor containers?

Sommige havengelden voor containers zijn vergoedingen die de rederijen betalen aan de havenautoriteiten voor hun diensten. Overige havengelden zijn over het algemeen boetes die je betaalt aan de havenautoriteiten of aan de rederijen. Deze worden in rekening gebracht als de zending te vroeg of te laat is, of als er op het laatste moment een wijziging in de route van jouw zending komt. Dit zijn kosten die de verzendkosten verhogen, een hierdoor ook vaak van invloed zijn op de uiteindelijk prijs van de vracht die wordt vervoerd.

Hoewel sommige havenkosten, zoals demurrage and detention, kunnen worden vermeden, zijn andere kosten vast. Deze omvatten onder meer terminalafhandelingskosten en goede contributies. Als je meer over de verschillende haventarieven wilt weten en hoe je deze kunt vermijden, lees dan verder.

Havengelden worden berekend op basis van enkele factoren. Sommige kosten houden rekening met het type vracht, hoe het verpakt is, het gewicht of hoe lang het in de haven heeft gelegen. Ook zijn er veel externe factoren die invloed hebben op de havengelden die je betaalt. Als de haven bijvoorbeeld overbelast is, duurt het langer voordat je container is gelost. Je kunt in dit geval havenopslagkosten betalen, buiten jouw schuld. Als je vooraf op de hoogte bent van alle havengelden, kun je beter plannen en ze vermijden. Om je daarbij te helpen, zijn hier enkele van de meeste voorkomende haventarieven voor containers.


Goederenrechten

Contributie op goederen, ook wel bekend als kade, worden geheven op alle goederen die van een schip worden geladen of gelost. In feite worden ze ook geheven op goederen die tussen schepen worden overgeslagen.

De tarieven voor deze heffingen variëren van haven tot haven/terminal. Meestal worden ze berekend op basis van het gewicht, het volume of het aantal goederen. Het goederenrecht kan ook worden vastgesteld op basis van de aard van de lading, Denk bijvoorbeeld aan vloeistoffen en droge lading. De goederenrechten kunnen hier van toepassing zijn op basis van het volume van de zending. Terwijl goederen die op pallets vervoerd worden, mogelijk in rekening worden gebracht op basis van hun gewicht. Voor gevaarlijke lading kunnen extra rechten in rekening worden gebracht. Dit zijn kosten die voor jouw rekening zijn en niet voor de rederij.


Terminalafhandelingskosten

De terminal handeling charge (THC) is een andere havenheffing voor containers waar je niet omheen kunt. Zoals de naam al doet vermoeden, is de THC een vergoeding die wordt geïnd door terminalexploitanten voor het laden, lossen, opslaan, verplaatsen en onderhouden van containers op een terminal, containervrachtstation of zelfs op de kade. Zowel de havens waar de lading wordt geladen als gelost rekenen terminal handeling fees. Als je containers alleen overslag nodig hebben, dan rekent de haven waar dat gebeurt ook THC. In dit geval worden de terminalafhandelingskosten, rechtstreeks door de rederij betaald. Bij de THC bij de laad- en loospoorten is dit vaak niet het geval. Hier, de verlader en de geadresseerde van de lading beslissen wie de THC betaald.


Poortopslagkosten

Havenopslagkosten zijn de kosten die worden betaald voor de ruimte die de container inneemt op het terminalterrein, het magazijn of op het containerdepot. Deze opslagperiode begint zodra je containers de opslagfaciliteit binnenkomen en eindigt wanneer ze het grondgebied verlaten. De havens bieden maar enkele vrije dagen (3-7 dagen) om de containers te laden of te lossen en de terminal te verlaten. Als je containers de terminal kunnen verlaten voordat de vrije dagen voorbij zijn, hoef je geen havenopslagkosten te betalen. Maar op het moment dat je container vast komen te zitten in de haven vanwege havenvertraging, havencongestie of andere externe factoren, moet je de containeropslagkosten betalen.



Toeslag voor vroege aankomst

De meeste haven werken volgens een strikt schema. Als je container eerder dan gepland in de haven aankomt, kan het zijn dat je een toeslag voor vroegtijdige aankomst moet betalen. Havens wijzen stapeldatums toe aan elk schip en coördineren hun activiteiten op basis daarvan. Als je containers op de haven staan voordat de stacks open zijn, levert dat extra werk op voor de havenautoriteiten. En daar betaal je uiteindelijk toeslagen voor vroeg inchecken voor.


Toeslag voor late aankomst

Vergelijkbaar met de toeslag voor vroege aankomst, is er ook een toeslag voor late aankomst. Komt je container later aan dan gepland, dan kan de haven een toeslag voor late aankomst in rekening brengen. Speciaal, als de container voldoende vertraging heeft opgelopen zodat de stapels waar de container naartoe zou worden gebracht al gesloten zijn. Iets wat de havenarbeiders meer werk zal opleveren.


Lift on/lift-off kosten

Dit is een toeslag voor containers die door de haven kunnen worden toegevoegd. Elke container moet van het schip worden geladen of gelost. Sommige havens kunnen hiervoor extra kosten in rekening brengen.


Annulerings- of wijziging kosten

Elke branche brengt annulerings- of wijziging kosten in rekening, vooral op het laatste moment. Ook in de scheepvaart moet je annuleringskosten betalen als je de aankomst van je containers wilt annuleren. Ook worden wijzigingskosten in rekening gebracht als de route van je containers wordt gewijzigd om een andere haven op te nemen of te verwijderen.


Overliggeld/Demurrage

Laten we het nu hebben over de meeste voorkomende haventarieven voor containers. Overliggeld/demurrage worden door de vervoerders in rekening gebracht voor vertraagd gebruik van containers binnen de terminal. Zoals we al eerder uitgelegd hebben, als je container de terminal niet verlaat binnen de vrij dagen die door de rederij zijn toegewezen, moet je demurrage betalen. Demurrage lijkt sterk op havenopslagkosten die we hierboven hebben besproken. Soms overlappen demurrage en opslagkosten elkaar en moet je voor beide betalen. Er zijn, maar enkele havens waar havenopslagkosten en overliggelden als hetzelfde worden erkend. Een groot verschil tussen beide is dat je bij overliggelden rechtstreeks aan de rederijen betaalt. Aan de andere kant is het de terminal die via rederijen de opslagkosten incasseert.


Detention kosten

In tegenstelling tot overliggeld/demurrage worden detentiekosten in rekening gebracht wanneer een container zich buiten de haven bevindt. Wat deze kosten precies inhoudt en hoe het werkt, lees je hier.



Hoe kun je extra kosten vermijden

Zoals je gelezen hebt, zijn enkele havenkosten waar je gewoon niet omheen kunt, zoals THC kosten en goederenrechten. En dan zijn er kosten die je bijna volledig kunt vermijden door de volgende tips:

·        Plan en onderhandel vooraf

·        Volg je containers

·        Beheer je documenten


Met een alles-in-één oplossing voor je logistiek maakt het voor jouw gemakkelijk om deze tips op te volgen. Met Explect Online is het boeken, volgen en beheren van jouw zendingen eenvoudig. Zo volg je goederen en zie de laatste status. Zie in één oogopslag de status. Mijlpaal updates, ETD, ETA en meer. 24/7 beschikbaar voor jou en je team. Een slim platform dat weet wat er nodig is en wanneer. Volg je voorraad die in beweging is. En werk alle to do’s makkelijk en snel af om jouw goederen in beweging te houden. In ons platform zit een slimme geatomiseerde flow. Benieuwd hoe dit nog meer in jouw voordeel kan werken, lees het hier.