War Risk Fee

Door: Explect, 1 Maart 2022

large-missile-boat-during-naval-exercises-parade-guided-missile-destroyer-by-russian-navy-maneuvering-baltic-sea-modern-military-naval-warship-sailing-vibrant-blue-sea

War Risk Fee

 

War Risk Fee (Oorlogsrisico toeslag) betekent simpelweg dat de verzekeringsmaatschappij een extra bedrag in rekening brengt als het schip door een bepaalde zone vaart. In de huidige tijd zijn veel plaatsen over de hele wereld getuige van politieke onlusten binnen en tussen landen. Vaak gaan deze ongeregeldheden uit van een oorlogsscenario. Dit zorgt voor veel overlast voor de aangrenzende gebieden en heeft ook een grote impact op de handelsactiviteiten.


En hier komt de War Risk Fee in beeld. De internationale handel van de regio wordt beïnvloed, omdat vrachtvervoerders (zowel vliegtuigen als schepen) veel risico lopen bij het passeren van deze gebieden. Er zijn gevallen geweest waarin deze luchtvaartmaatschappijen het doelwit waren van de strijdende partijen. Om deze dreiging te verminderen, leggen lijnboten die door deze zones varen een oorlogsrisico toeslag op.


Wat is Oorlogsrisico toeslag precies?


Vervoerders brengen deze vergoeding in rekening zodra ze een zone moeten passeren die door verzekeringsmaatschappijen is aangemerkt als een specifiek "oorlogsgebied". Verzekeringsmaatschappijen rekenen een hogere premie van de rederijen als deze door deze zones varen.

Naast daadwerkelijke oorlogsvoering dekt deze toeslag andere internationale incidenten die de neiging vertonen om te escaleren tot een fulltime oorlog.


Het behandelt ook aspecten als piraterij of kaping – iets wat veel voorkomt in de gebieden nabij de kusten van Oost-Afrika, vooral voor de kust van Somalië. Vaak moeten lijnschepen extra kosten dragen om de reis om te leiden of om meer beveiligingspersoneel in te huren. Om ook deze kosten te compenseren, heffen lijnvaartmaatschappijen de oorlogsrisico toeslag.

De wateren voor een groot deel van de Afrikaanse kusten zijn vatbaar voor piraterij en oorlogen tussen facties. Dat was het uitgangspunt voor lijnvaartmaatschappijen om deze toeslag op te leggen. Op de Aziatische en Noord-Amerikaanse handelsroutes wordt deze toeslag nauwelijks geheven, juist omdat dergelijke situaties zich daar voordoen. Bepaalde delen van de Arabische Golf zijn echter gevoelig voor verstoringen. Daarom kunnen voeringen die deze wateren bestrijken de War Risk Fee opleggen.


Wat is de huidige toeslag?


Liners leggen deze heffing op aan de verladers. Dus de verzendkosten van de verzender gaan ook omhoog zodra deze kosten worden toegevoegd. Verladers kunnen deze heffing opnemen van de winst die ze maken of ze kunnen de prijs van hun goederen verhogen om de heffingen te compenseren. Het bedrag van de oorlogsrisico toeslag kan variëren. Het verschilt van voering tot voering.