Nieuwe logistieke uitdagingen: de Rode Zee

Door: Explect, 18 December 2023

Group 1

Na recente aanvallen op commerciële vaartuigen, waaronder containerschepen, heeft een overgrote meerderheid van de mondiale oceaancarriers besloten om hun schepen die richting het Suezkanaal onderweg waren, stil te leggen of om te leiden via de langere route rond Kaap de Goede Hoop. Dit besluit, gecombineerd met beperkte capaciteit in het Panamakanaal als gevolg van een ernstige droogte, brengt aanzienlijke veranderingen met zich mee voor de internationale scheepvaart en logistiek.


Op basis van recente informatie hebben twee grote vrachtbedrijven, waaronder MSC, 's werelds grootste containerrederij, aangekondigd dat ze het Suezkanaal zullen vermijden vanwege de toegenomen aanvallen van Houthi-militanten in Jemen op commerciële schepen in de Rode Zee​​. Deze beslissing is genomen als reactie op aanvallen in de regio, waaronder een aanval op de MSC Palatium III met een drone in de Bab al-Mandab-straat, het zuidelijke uiteinde van de Rode Zee. Hoewel er geen gewonden werden gemeld, liep het schip brandschade op en werd het uit de vaart genomen​​.


De Houthi's, een Iraans gesteunde beweging in Jemen, hebben hun aanvallen op de scheepvaart opgevoerd als reactie op de oorlog in Gaza. De aanvallen zijn gericht op schepen die de Suezkanaalroute gebruiken, een belangrijke route voor Oost-West-handel, vooral voor olie, om de tijd en kosten van het omvaren van Afrika te besparen. Als gevolg van deze situatie zijn de oorlogsrisicoverzekeringspremies gestegen​​.


De situatie in de Rode Zee heeft ertoe geleid dat Maersk, een Deens scheepvaartbedrijf, al zijn containerverzendingen via de Bab al-Mandab-straat opschort tot nader order, een beweging die ook gevolgd werd door MSC en de Franse rederij CMA CGM. De Duitse containerlijn Hapag Lloyd heeft aangegeven dat het mogelijk hetzelfde zal doen​​.

Experts voorspellen dat we binnenkort een markt tegemoet gaan waarin ongeveer 25% minder wereldwijde effectieve scheepscapaciteit beschikbaar is. Dit zal niet alleen leiden tot langere transittijden maar ook tot een aanzienlijke stijging van de vrachttarieven. De combinatie van deze factoren creëert een scenario van marktvolatiliteit die zijn weerga niet ken


De Bab al-Mandab-straat is een van de belangrijkste routes ter wereld voor wereldwijde zeevracht, in het bijzonder voor ruwe olie en brandstof uit de Golf die westwaarts naar de Middellandse Zee gaat via het Suezkanaal of de nabijgelegen SUMED-pijpleiding, evenals voor goederen die oostwaarts naar Azië gaan, inclusief Russische olie. De stijging van de oorlogsrisicopremies in de Rode Zee leidt tot tienduizenden dollars aan extra kosten voor een zeven dagen durende reis. MSC heeft aangekondigd dat het sommige diensten zal omleiden via de Kaap de Goede Hoop aan de zuidpunt van Afrika, wat dagen toevoegt aan de zeiltijden van schepen die geboekt waren om door het Suezkanaal te varen​​.


Deze ontwikkelingen in de Rode Zee en het vermijden van het Suezkanaal door grote vrachtbedrijven zullen aanzienlijke gevolgen hebben voor de wereldwijde handel, met name voor de levertijden en kosten. Het is belangrijk voor bedrijven om deze situatie nauwlettend te volgen en hun logistieke strategieën dienovereenkomstig aan te passen.


Effecten van het Chinese Nieuwjaar op de Toeleveringsketens


  1. Fabriekssluitingen: Tijdens het Chinese Nieuwjaar sluiten veel fabrieken in China voor een periode van één tot anderhalve maand. Dit heeft een directe impact op de productieschema's en kan leiden tot vertragingen in de levering van goederen.
  2. Druk om Last-Minute Bestellingen te Plaatsen: In de aanloop naar het Chinese Nieuwjaar ervaren fabrieken vaak een piek in de vraag, aangezien bedrijven haasten om bestellingen te plaatsen voordat de vakantie begint. Dit kan resulteren in een verminderde kwaliteit van de output door de haast en overbelasting van productielijnen.
  3. Logistieke Knelpunten: De combinatie van fabriekssluitingen en de verhoogde vraag voorafgaand aan de vakantie kan leiden tot logistieke knelpunten. Er is een verhoogde kans dat bestellingen niet kunnen worden verzonden voordat de fabrieken sluiten, wat verder wordt verergerd door de verstoringen van de scheepvaartroutes als gevolg van de situatie in de Rode Zee.


Strategieën om deze Uitdagingen aan te Gaan

  1. Anticiperen op Vertragingen: Bedrijven moeten proactief plannen en rekening houden met mogelijke vertragingen in de levertijden. Dit kan inhouden dat ze vroeger dan gebruikelijk orders plaatsen of alternatieve leveranciers overwegen.
  2. Open Communicatie met Leveranciers: Het onderhouden van een open en transparante communicatielijn met Chinese leveranciers is cruciaal. Dit stelt bedrijven in staat om gezamenlijk oplossingen te vinden en tijdig op de hoogte te zijn van eventuele wijzigingen in productie- of verzendschema's.
  3. Continu Monitoren van de Situatie: Het is essentieel voor bedrijven om de situatie continu te monitoren en oplossingen te vinden op basis van de meest recente informatie. Dit omvat het volgen van updates over de situatie in de Rode Zee en de status van het Chinese Nieuwjaar en de gerelateerde fabriekssluitingen.
  4. Verlengde Levertijden: Met de omleiding van schepen en de beperkte capaciteit zullen de levertijden waarschijnlijk toenemen. Het is belangrijk om je planning hierop aan te passen en je klanten hierover te informeren.
  5. Stijgende Vrachttarieven: Door de verminderde capaciteit en langere routes kunnen de vrachtkosten stijgen. Bedrijven moeten hun budgetten en prijsstrategieën dienovereenkomstig aanpassen.
  6. Zoeken naar Alternatieven: Overweeg alternatieve transportmethoden of routes. Dit kan luchtvracht of zelfs overland transport omvatten, afhankelijk van de bestemming en urgentie.



Door deze strategieën toe te passen, kunnen bedrijven de impact van deze logistieke verstoringen op hun toeleveringsketens minimaliseren en hun activiteiten zo soepel mogelijk laten verlopen tijdens deze uitdagende periode.


Heb je vragen over de situatie of wil je meer weten neem dan contact met ons op via info@explect.com