De kosten van de Shanghai lockdown

Door: Explect, 12 Mei 2022

container-ship-global-business-import-export-logistic-transportation-international-by-container-cargo-ship-open-sea-comercial-port-background

De lockdown van Shanghai heeft naar schatting de wereldwijde handel $ 28 miljard tot nu toe gekost.

De kosten klappen zijn tot nu toe in de kleding-, textiel- en autobranche gevallen. Volgens verschillende databronnen heeft de zeldzame vrachtvertraging bij Shanghai voor een grote schokgolf in de wereldwijde supply chain gezorgd.


De vertragingen in China hebben voor een wereldwijde chaos in de economie gezorgd, dit raakt niet alleen ondernemers, maar ook de klanten.


Ze zullen de westerse economieën beschadigen... die onder hoge inflatiedruk staan. Alle verdere schokken in de toeleveringsketen, zoals vertragingen in de havens, zullen de prijzen blijven opdrijven en het economisch herstel van deze economieën vertragen. Er zijn echter tekenen dat deze laatste crisis in de toeleveringsketen aan het afnemen is. de afgelopen week stabiele transportvolumes waren in de haven van Shanghai, hoewel de overslag nog steeds 22% lager ligt dan op 12 maart, vóór de lockdown.

Nu Covid-19-gevallen nu bijna veertien dagen dalen, zullen meer fabrieken de productie herstarten, volgens lokale mediaberichten, naast de 2000 fabrikanten die al toestemming hebben gekregen om terug te komen.

Zoals het er nu voorstaat, moeten bedrijven op de witte lijst echter nog steeds opereren onder gesloten kringloopomstandigheden, wat de productie ernstig beperkt. Tegelijkertijd blijft de vrachtwagencapaciteit een grote hindernis voor volledig functionerende toeleveringsketens.

De witte lijst betekent dat ze opnieuw kunnen openen, maar het lijkt niet veel invloed te hebben op de algemene opening.

Vrachtvervoer en andere logistieke diensten zijn beperkt. Onderdelen en componenten kunnen niet in of uit Shanghai komen zonder buitensporige tijd, kosten en moeite, en zelfs dan is er geen garantie.


De mobiliteit van mensen is een enorme uitdaging. Velen kunnen niet aan het werk, en als ze dat doen, kunnen ze niet meer naar huis.