Container prijzen kwartaal 3 2023

Door: Explect, 20 Juli 2023

bart0186_container_prices_rates_3a2b7aa0-01b5-457e-990d-171492c49b91

De situatie in 2022


In de nasleep van de coronacrisis en de kortstondige stremming van het Suezkanaal stegen de kosten voor containervervoer van Azië naar Europa tot wel tien keer de normale tarieven. Voor expediteurs en logistieke bedrijven was het een tijd van grote uitdagingen, waarbij ze creatieve oplossingen moesten vinden om de vraag naar containers te kunnen beantwoorden.


Bij Explect, hebben we de turbulente ontwikkelingen in de containermarkt nauwlettend gevolgd. We spraken bij Nieuwsuur, Ibanfirst en NOS we deelde ons inzicht in de veranderingen die hebben plaatsgevonden. De container schaarste resulteerde in aanzienlijk hogere kosten voor het transport van goederen van Azië naar Europa. Bovendien waren containers vaak op plaatsen waar de vraag ernaar het kleinst was, waardoor het voor inkopers een ware nachtmerrie was om containers te bemachtigen. Ook waren havens zoals Los Angels compleet onderbezet en lagen schepen soms wel twee tot drie maanden te wachten tot ze gelost konden worden.


Voor veel rederijen waren deze moeilijke tijden echter lucratief. De torenhoge transportkosten leverden hen aanzienlijke winsten op. Aan de andere kant moesten bedrijven die afhankelijk waren van de containerleveringen, zoals winkels en productiebedrijven, hun strategieën heroverwegen.


Derde kwartaal van 2023 containerprijzen.


Ondanks hoe we kwartaal één en twee zagen met dalende tarieven zullen deze met alle waarschijnlijkheid in het derde kwartaal 2023 stijgen. Het is echter niet duidelijk hoeveel de prijzen zullen stijgen. Er zijn verschillende factoren die de prijzen beïnvloeden, zoals de vraag naar containers en de beschikbaarheid van containers. De containerprijzen zijn ook afhankelijk van de route die de containers afleggen en de grootte van de containers.


Waarom gaan de prijzen Stijgen? En zullen ze blijven stijgen zoals in 2021 en 2022?


De prijsstijgingen in de containermarkt worden beïnvloed door verschillende factoren, waaronder de wereldwijde economische omstandigheden, de vraag naar goederen, capaciteit van de containervervoersschepen en geopolitieke ontwikkelingen. In 2021 en 2022 waren er specifieke gebeurtenissen die een aanzienlijke impact hadden op de containermarkt, wat leidde tot de sterke prijsstijgingen. Of deze prijsstijgingen zich in dezelfde mate zullen voortzetten, hangt af van verschillende variabelen en onzekerheden. Hier zijn enkele belangrijke factoren die de prijzen beïnvloeden:


  • Wereldwijde economische situatie: De economische groei heeft invloed op de vraag naar goederen en de wereldhandel. Een herstel van de wereldeconomie kan de vraag naar containervervoer verhogen, wat de prijzen opdrijft.


  • Capaciteit en vraag van container vervoersschepen: Als de vraag naar containervervoer de beschikbare capaciteit van schepen overtreft, kan dit leiden tot schaarste en hogere prijzen. Omgekeerd kan een toename van het aantal schepen in de vloot de capaciteit vergroten en de prijsdruk verminderen.


  • Geopolitieke factoren: Politieke spanningen en handelsgeschillen tussen landen kunnen de stromen van goederen beïnvloeden en de beschikbaarheid van containers beperken.


  • Natuurlijke rampen en verstoringen: Natuurrampen of andere verstoringen in de logistieke keten, zoals de stremming van het Suezkanaal in 2021, kunnen leiden tot vertragingen en kostenstijgingen.


  • Veranderingen in productiepatronen: Als bedrijven besluiten om hun productie te verplaatsen of te herstructureren, kan dit van invloed zijn op de beschikbaarheid van containers en de logistieke routes.


Hoewel het moeilijk is om met zekerheid te voorspellen hoe de prijzen zich in de toekomst zullen ontwikkelen, zijn er enkele tekenen dat de prijsstijgingen in 2021 en 2022 niet op dezelfde schaal zullen blijven voortduren. Naarmate de wereldeconomie zich herstelt en de aanbodketens zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden, kan de vraag naar containervervoer normaliseren. Bovendien kunnen rederijen en logistieke bedrijven lering hebben getrokken uit de uitdagingen van de afgelopen jaren en hun capaciteiten en logistieke oplossingen verbeteren.


Niettemin blijft de containermarkt volatiel en kan deze gevoelig zijn voor onverwachte gebeurtenissen. Het is belangrijk voor bedrijven om flexibel te blijven en samen te werken met betrouwbare expediteurs en logistieke partners, zoals Explect, om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden en hun toeleveringsketens efficiënt te beheren.


Wat is de verwachting qua stijging komende periode?


In de containervervoerindustrie is een TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) een veelgebruikte standaardmaat om de capaciteit van een container te meten. Een TEU komt overeen met de afmetingen van een standaard zeecontainer van ongeveer 20ft lang, 8 voet breed en 8,5 voet hoog. Dit is een essentieel concept, omdat het helpt om de omvang van de lading in containerschepen en containerterminals te bepalen. In de containervervoerindustrie wordt de term "TEU" gebruikt om de capaciteit van containerschepen en containerterminals te meten. Als we het hebben over bijvoorbeeld "twee TEU", kan dit inderdaad verwijzen naar:


Twee afzonderlijke 20ft containers, of

Eén 40ft container, omdat deze in totaal gelijk is aan twee TEU's.


Recente berichten suggereren dat de prijzen tussen de 400 en 800 USD per TEU zal gaan stijgen. Dit betekent dat het verschepen van goederen aanzienlijk duurder zal worden, wat gevolgen heeft voor bedrijven die afhankelijk zijn van internationale handel en logistiek. Het is belangrijk om te begrijpen dat een TEU kan verwijzen naar een enkele 20ft container of naar een 40ft container, omdat deze twee 20ft containers dezelfde capaciteit hebben als één 40ft container. Dit kan betekenen dat een 40ft container een prijsverhoging kan krijgen van 800 tot 1600 USD.


Wil je weten wat de prijs op dit moment is, bereken dan makkelijk en snel je prijs.