Malcom Purcell McLean

Door: Explect, 8 November 2021

MalcomMcLeanFI

Malcom Purcel McLean, de man die gezien wordt als de grondlegger van de containerisering.


Hij begon een klein vrachtwagenbedrijf om goederen en voorraden van boeren te vervoeren rond de tijd van de grote depressie in de Verenigde Staten.

Wat in 1930 begon als een bedrijf met één vrachtwagen genaamd McLean Trucking Company, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meer dan 1.700 vrachtwagens.

Tijdens zijn vrachtwagenritten toen Malcom goederen aan de haven afleverde, realiseerde hij zich dat er veel inefficiënties waren in de "break-bulk"-methode voor het verzenden van goederen en zag hij dat deze verbeterd konden worden.

Hij stelde vast dat hij het grootste deel van de dag aan het wachten was om katoenbalen af ​​te leveren (terwijl hij de stuwadoors aan het werk zag) in plaats van productief te zijn en zijn vrachtwagen(s) te laten rijden, wat uiteindelijk verspilling van geld en tijd betekende.

Hij vroeg zich af hoe gemakkelijk het zou zijn om de hele trailer op te tillen en op het schip te zetten in plaats van de goederen één voor één te slingeren, optillen, laden, lossen en los te maken.


Maar voor zulke ideeën zijn natuurlijk geld en tijd nodig.


Toen hij zich dit realiseerde, concentreerde Malcom zich de komende anderhalf jaar op de groei van zijn vrachtwagenbedrijf en uiteindelijk was zijn bedrijf in het begin van de jaren vijftig uitgegroeid tot de grootste vrachtwagenvloot in het zuiden en de op vier na grootste van het land, bestaande uit 1.776 vrachtwagens en zevenendertig transportterminals langs de oostkust van de VS.

En hoewel het bedrijf groeide, bleef het zaadje dat hij in 1937 in zijn hoofd had geplant terug groeien en hij wist dat er op zijn minst een efficiëntere manier moest zijn om vracht langs de Amerikaanse kust te vervoeren.

Hij besefte dat hij op één enkel schip honderden trailers zou kunnen laden zonder de vele belemmeringen die het wegtransport met zich meebrengt, bijvoorbeeld brandstofkosten, arbeidskosten, doorlooptijd van vrachtwagens en trailers etc.


Container ontwikkeling


Maar er waren ook een paar bezwaren in dit plan, voornamelijk de ruimte die de wielen van de trailer in beslag zouden nemen. Dit zou te veel ruimte in beslag nemen en er kon geen andere lading boven deze trailers worden geladen als ze de wielen hadden.

Dus bedacht hij om de wielen te verwijderen en alleen de trailercarrosserieën te laden, waardoor hij niet alleen de gebruikte ruimte kon verminderen, maar ook de mogelijkheid bood om deze trailers op elkaar te stapelen.

Dus in wezen was het plan dat een vrachtwagen-aanhangwagen zonder de wielen zou worden geladen met lading en opgetild in de ene haven, op een schip zou worden geladen en in een andere haven zou worden gelost, in feite het skelet voor de containerisatie creërend.

Maar Malcom besefte zich dat het kopen van aanhangwagens en het gebruiken van vrachtwagens en aanhangwagens om ze te vervoeren niet zo eenvoudig zou zijn als hij dacht.

En hier komt Keith Tantlinger bij helpen, hij was een ingenieur die door Malcom werd ingeschakeld om containers te ontwerpen die konden worden gebruikt om vracht te vervoeren in plaats van de oorspronkelijk geplande laadbakken. Keith had al een container ontworpen die de capaciteit en sterkte had om tweehoog te stapelen.

Na vele discussies, debatten, ontwerpwijzigingen en plannen, werd op 26 april 1956 het eerste lot van 58 containers geladen aan boord van de SS Ideal X, een omgebouwde olietanker uit de Tweede Wereldoorlog, van Port of Newark naar Houston.

Zo begon de reis van de zeecontainer en sindsdien is er geen weg meer terug voor containerisatie.


De eerste containers op een schip


Het laden van containers op de Ideal X was niet eenmalig, het werd in 1957 op de voet gevolgd door Gateway City, dat het eerste cellulaire schip werd dat meer dan 3 keer de containers vervoerde die op de Ideal X werden geladen.

 

In 1960 veranderde Malcom McLean de naam van zijn bedrijf van Pan-Atlantic in de beroemde Sea-Land Service en in 1962 werd een omgebouwde T-3 tanker genaamd Elizabethport, eigendom van Malcom McLean.

Dit was het eerste containerschip dat het Panamakanaal overstak vanuit de VS. Van de oostkust naar de westkust.


De moderne containerisatie


Dankzij Malcom McLean was het tijdperk van moderne containerisatie echt begonnen, de industrie getransformeerd, de scheepvaart winstgevender gemaakt, de weg vrijgemaakt voor globalisering en de moderne wereld vormgegeven.

Hoewel Malcom McLean niet de "uitvinder" van de zeecontainer was, een feit dat hij zelf erkende, was hij de pionier die containervervoer ontwikkelde tot het geïntegreerde, efficiënte systeem dat het nu is, de wereldwijde handel transformeerde en zichzelf een deel van de economische markt in de geschiedenis maakte.

Zijn innovatieve ideeën transformeerden een hele industrie en gaven de wereld de eerste veilige, betrouwbare en kosteneffectieve optie om vracht te vervoeren tegen ongeveer 5 keer lagere kosten dan waartegen vracht werd verscheept in de jaren vijftig.


Alle denkbare consumptiegoederen die tegenwoordig worden verhandeld, hebben hun lagere prijs te danken aan de containerrevolutie.


De innovatieve gedachten van Malcom McLean hielpen een industrie te herstructureren en opnieuw uit te vinden waardoor vracht sneller en goedkoper kon worden verscheept, diefstal werd verminderd en de laad- en lostijden van het schip/vracht aanzienlijk werden verkort.

Na verloop van tijd werden ISO-normen vastgesteld voor containers en dit maakte massaproductie en gebruik van gestandaardiseerde containers mogelijk, waardoor ook de havens, containerterminals en overslagapparatuur over de hele wereld konden worden gestandaardiseerd. Deze evolutie heeft geleid tot de huidige megaschepen in staat om meer dan 20.000 TEU's op één schip te vervoeren.

Vandaag de dag variëren de voordelen van containerisatie van:

 

·        Verbeterde en snellere afhandeling van vracht
·        Flexibiliteit van vrachtverrichting
·        Transport van deur tot deur met dezelfde eenheid
·        Ladingbeveiliging
·        Intermodale en multimodale operaties waardoor vracht alle hoeken en gaten van de wereld kan bereiken, zowel over zee als over land
·        Goedkopere verzending per eenheid, welke besparingen kunnen worden doorgegeven aan de consument


20 jaar nadat containers voor het eerst ontstonden, werd er 41 miljoen TEU aan extra handel gegenereerd met ongeveer 3 miljoen TEU aan containercapaciteit geleverd om de wereldwijde industrie te bedienen.

Van 1997 tot 2016 (60 jaar containerisatie) steeg dit tot 136 miljoen TEU extra handel met 20 miljoen TEU geleverde capaciteit.

Containerisatie heeft ook end-to-end naadloze supply chain-mogelijkheden mogelijk gemaakt, wat heeft geleid tot verdere groei, werkgelegenheid en ontwikkelingsmogelijkheden.


Containervervoer is zeker het grote verborgen wereldwonder, een enorm onderschatte onderneming.

Het heeft onze planeet kleiner gemaakt en een revolutie teweeggebracht, omdat de kosten van het verzenden van goederen zo laag zijn.